• View Larger Image Kobieta-w-rozowej-bluzce-z-zeszytem-w-rekach

Jak nauczyć się angielskiego, gdy nie miało się z nim nigdy styczności?

To samo pytanie mogą zadawać sobie osoby bardzo młode i seniorzy, którzy nigdy wcześniej nie mieli kontaktu z obcym językiem. Dotyczy to w szczególności osób starszych, których ominęła współczesna edukacja i możliwość kształcenia się również pod kątem lingwistycznym. Czy przyswojenie angielskiego w tak późnym wieku jest jeszcze w ogóle możliwe? Odpowiedzi na te pytania znajdziesz poniżej w naszym artykule poświęconym językowi i łatwości w jego nauczaniu.

Kondycja naszego mózgu

Można debatować nad tym godzinami, a w szczególności zaczytać się artykułach naukowych na temat naszego mózgu i jego funkcjonowania. Jednak mówiąc w skrócie, podobnie jak pozostałe mięśnie w naszym ciele, o ile nie są trenowane nie mają możliwości utrzymać się w dobrej kondycji. To samo właśnie można powiedzieć o naszym mózgu, który powinien być cały czas ćwiczony i wytężany, by mógł pracować prawidłowo w każdym wieku. Nauka języków obcych jest o tyle przydatna w tej kwestii, że pozwala skupić się na kilku aspektach.

Mianowicie osoby starsze mają możliwość zapoznania się z gramatyką i słownictwem, które wykorzystywane są za pomocą słuchania, mówienia, czytania i pisania. Wszystkie te umiejętności należy posiąść w odpowiednim stopniu, by móc normalnie porozumieć się z osobną obcojęzyczną, a do tego wszystkiego potrzebne są chęci i dobra motywacja. Jedną z nich może być właśnie poprawa kondycji naszego umysłu, który jest intensywnie ćwiczony podczas nauki języków.

Jak uczyć osoby starsze?

Na pewno nie można porównać zwykłego kursu do angielskiego dla seniorów, ponieważ te zajęcia przebiegają i wyglądają kompletnie inaczej. Pierwszą różnicą jest tempo przyswajanej wiedzy, gdzie jak wiadomo osoby starsze potrzebują nieco więcej czasu niż pozostali, a zwłaszcza, gdy po raz pierwszy mają kontakt z angielskim. Wpierw muszą się z nim osłuchać przy pomocy lektora oraz gotowych nagrań, by następnie stopniowo poznawali i zapamiętywali nowe słówka i wyrażenia.

Dopiero potem można rozpocząć przyswajanie gramatyki, którą trzeba przedstawić od samych podstaw. Zadanie to należy do prowadzących zajęcia, którzy powinni wzbudzić odpowiedni entuzjazm i zaangażowanie wśród swoich kursantów niezależnie od ich wieku. Na pewno trzeba co zajęcia powtarzać wcześniejszy materiał, aby uczestnicy o nim nie zapomnieli, a mogli go już na stałe przyswoić, zapamiętać i oczywiście zrozumieć. Podczas zajęć nie porusza się kilku kwestii naraz, a jedynie jedną lub dwie, by wszystko stawało się powoli jasne. Najważniejsza jest także praktyka, o którą trzeba zadbać poprzez regularne ćwiczenia i zadania zarówno w czasie zajęć, jak i zadawanych do domu. Tutaj wiele zależy również od kursantów, czyli osób starszych, które muszą znaleźć czas i chęci do samodzielnego powtarzania.